Written by 14:04 Aktualności Views: 3 552

Warsztaty społecznościowe dotyczące mikroświadectw kwalifikacji

W dniach 20 i 21 marca 2023 roku Europejskie Centrum Edukacji Cyfrowej zorganizowało dwudniowe warsztaty dotyczące mikroświadectw kwalifikacji w Castelldefels w Hiszpanii. Celem warsztatów było zidentyfikowanie najlepszych sposobów wdrożenia Rekomendacji Rady Europejskiej. Były to trzecie warsztaty społecznościowe Europejskiego Centrum Edukacji Cyfrowej i odbyły się równolegle z szczytem Mikroświadectw, który miał miejsce w dniach od 21 do 24 marca 2023 roku. Szczyt ten był międzynarodowym spotkaniem liderów myśli, innowatorów, decydentów i praktyków, którzy pracują nad poprawą elastyczności i responsywności systemów edukacyjnych. Celem szczytu było opracowanie podejścia europejskiego do mikroświadectw kwalifikacji, które umożliwiłoby przyspieszenie ich adopcji, akceptacji i uznawania na całym kontynencie i poza nim.

Działania i wyniki Podczas warsztatów spotkali się uczestnicy z 16 krajów reprezentujący różne konteksty edukacyjne, w tym: szkolnictwo wyższe, szkolnictwo zawodowe i szkoleniowe, uczenie się dorosłych, edukację pozaszkolną oraz organizacje publiczne, pozarządowe i międzynarodowe. Wspólnie zbadali wartość i wykorzystanie mikroświadectw kwalifikacji oraz zidentyfikowali najlepsze praktyki w tej dziedzinie.

Warsztaty rozpoczęły się wprowadzeniem do wartości mikroświadectw kwalifikacji w różnych kontekstach i dla różnych grup, takich jak pracodawcy, pracownicy, edukatorzy i władze publiczne. Następnie odbyła się sesja, podczas której uczestnicy podzielili się swoimi wizjami dotyczącymi mikroświadectw kwalifikacji. Yann-Maël Bideaud z Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Komisji Europejskiej przedstawił podejście europejskie do mikroświadectw kwalifikacji. Rekomendacja Rady Europejskiej stanowi pierwszy raz, gdy wiele państw UE uzgodniło wspólną definicję mikroświadectw kwalifikacji, a także potencjał ich wykorzystania do geotargetowania grup o niekorzystnej sytuacji.

Uczestnicy omówili aktualne wyzwania w edukacji i dyskutowali o możliwych rozwiązaniach.

W ramach drugiego dnia warsztatów odbyła się sesja okrągłego stołu, podczas której uczestnicy dyskutowali na temat wyzwań związanych z mikro-kwalifikacjami i ich wpływu na wskazane grupy aktywne w tym obszarze. Ta rozmowa doprowadziła do wskazania kolejnych kroków, w tym do utworzenia grupy roboczej zajmującej się mikro-kwalifikacjami, która będzie współpracować w środowisku Europejskiego Centrum Edukacji Cyfrowej i będzie rozwiązywać problemy omówione podczas warsztatów.

Jak działa Europejskie Centrum Edukacji Cyfrowej? To otwarta społeczność online dla interesariuszy edukacji cyfrowej w Europie i poza nią.

Tło wydarzenia Mikro-kwalifikacje stały się ważnym tematem politycznym w ostatnich latach, szczególnie w kontekście potrzeby prze- i przekwalifikowania europejskiej siły roboczej. W czerwcu 2022 roku przyjęto zalecenie Rady UE dotyczące europejskiego podejścia do mikro-kwalifikacji na potrzeby kształcenia przez całe życie i zatrudnienia, natomiast 2023 został ogłoszony Europejskim Rokiem Umiejętności, co oznacza, że ​​istnieje wiele działań politycznych związanych z szerokim tematem umiejętności.

Mikro-kwalifikacje są coraz bardziej pożądane zarówno przez pracowników, jak i pracodawców, ponieważ umożliwiają pracownikom uzyskanie konkretnej wiedzy i umiejętności w krótkim czasie, a także umożliwiają pracodawcom łatwiejsze zrozumienie kwalifikacji pracowników i ich osiągnięć. Dlatego ważne jest, aby znaleźć sposoby na przyspieszenie ich uznawania i wdrażania na szerszą skalę, co stało się celem wspomnianych warsztatów i szczytu mikro-kwalifikacji.

(Visited 3 552 times, 1 visits today)
Close